Algemene voorwaarden

Artikel 1. Toepasselijkheid
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle rechtsverhoudingen en overeenkomsten tussen Custom
Create gevestigd te (2987 CB) Ridderkerk aan de Botlekstraat 26, ingeschreven bij de KvK onder nummer
74981056 (verder te noemen: CC) en een of meer klanten (verder te noemen: Klant), tenzij uitdrukkelijk
schriftelijk anders is overeengekomen.
2. Deze voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle aanbiedingen en offertes van CC. De
toepasselijkheid van algemene voorwaarden van Klant wordt hierbij uitdrukkelijk uitgesloten.
3. Deze voorwaarden worden verstuurd met de offerte en door het accepteren van de offerte en/of het doen
van een aanbetaling, gaat Klant tevens akkoord met de toepasselijkheid van deze voorwaarden.

Artikel 2. Aanbod en aanvaarding
1. Alle offertes zijn vrijblijvend tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
2. Alle door CC bij een offerte verstrekte gegevens en tekeningen zijn zo nauwkeurig mogelijk. Deze opgaven
zijn slechts bindend als dat uitdrukkelijk schriftelijk is bevestigd door CC.
3. Overeenkomsten tot het verrichten van werkzaamheden verbinden CC eerst, indien CC deze schriftelijk
heeft bevestigd of na ontvangst en akkoordverklaring van de schriftelijke aanvaarding door Klant of nadat
CC een aanvang met de werkzaamheden heeft gemaakt.
4. De schriftelijke bevestiging bindt CC slechts tot hetgeen daarin en in deze algemene voorwaarden is
vermeld.
5. Als de aanvaarding afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod, is CC daaraan niet gebonden.
6. CC is te allen tijde gerechtigd de in de overeenkomst bedoelde werkzaamheden uit te besteden.

Artikel 3. De overeenkomst
1. Klant is gehouden de onder de overeenkomst vallende zaken slechts voor het in de overeenkomst genoemde
doel te gebruiken.
2. Indien geen overeenkomst tussen Klant en CC tot stand komt voor de uitvoering van de werkzaamheden, is
Klant gehouden het ontwerp en alle door CC ter beschikking gestelde middelen op eerste verzoek en in
ieder geval binnen 7 dagen te retourneren.
3. Afspraken of overeenkomsten met ondergeschikte personeelsleden van CC binden CC niet, voor zover ze
niet schriftelijk bevestigd zijn door CC.
4. Klant dient ermee rekening te houden dat in het uiteindelijke werk kleurverschillen kunnen voorkomen
alsmede glansverschillen, oneffenheden en eventueel lichte scheurvorming. De door CC opgegeven
hoeveelheid materiaal, dikte van de vloer/wand en afschot is gebaseerd op een vlakke en strakke
ondergrond. Monsters geven slechts een indicatie. Het aanbrengen van de producten zoals
betonlookproducten is een ambachtelijk proces. Hierdoor kan de uiteindelijke afwerking afwijken van de
stalen of samples aan de hand waarvan Klant heeft gekozen. Ook kunnen lichte kleurafwijkingen
voorkomen. Plinten kunnen het beste worden aangebracht na het aanbrengen van de betonlookvloer om
schade te voorkomen.
5. Na de oplevering komt het product en de werkzaamheden alleen voor risico van Klant.


Artikel 4. Wijziging van de opdracht en annulering
1. Wijzigingen in de oorspronkelijke order, van welke aard ook, die door of namens Klant zijn aangebracht en
die hogere kosten met zich meebrengen dan overeengekomen, worden aan Klant extra in rekening gebracht.
2. Annulering van de order/overeenkomst door Klant kan kosteloos binnen 5 werkdagen na de datum van het
versturen van de opdrachtbevestiging en dient schriftelijk te geschieden.
3. Ingeval van annulering tot 4 weken voor de overeengekomen datum van het begin van de werkzaamheden
is Klant 25% van de overeengekomen prijs verschuldigd. Ingeval van annulering binnen 2 weken voor de
overeengekomen datum van het begin van de werkzaamheden is Klant 50% van de overeengekomen prijs
verschuldigd.


Artikel 5. Meerwerk
1. Het werk omvat in principe alleen datgene wat tussen partijen is overeengekomen. Meerwerk dat voor of
tijdens de uitvoering van de werkzaamheden mondeling of schriftelijk aan CC wordt opgedragen, kan
worden verrekend te worden in de uiteindelijke prijs. Ook is het mogelijk dat voor het overeengekomen
meerwerk, CC een separate factuur zal sturen welke factuur door Klant zal worden voldaan.


Artikel 6. Prijs
1. Alle door partijen overeengekomen prijzen zijn exclusief BTW, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.
2. Alle overeenkomsten worden steeds aangegaan op basis van de op het tijdstip van het aangaan van de
overeenkomst geldende prijzen.
3. Indien na datum van het aangaan van de overeenkomst tussen partijen wijzigingen voordoen in kostenbepalende factoren, is CC gerechtigd de overeengekomen prijs evenredig te wijzigen. De betaling van een
eventuele meerprijs op grond van dit artikel zal geschieden met die van de hoofdsom, dan wel de laatste
termijn daarvan.
4. Alle prijzen en tarieven zijn gebaseerd op een werkweek van maandag tot en met vrijdag. CC is gerechtigd
een toeslag aan Klant in rekening te brengen indien werkzaamheden worden verricht buiten normale
werktijden.
5. CC is gerechtigd bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling te vragen waarbij 10 dagen voor
aanvang van de opdracht 50% betaald moet zijn. De resterende 50% moet bij oplevering worden betaald.
6. Voor opdrachten die m.b.t. de uitvoering binnen de provincie Zuid-Holland plaatsvinden, worden geen
reiskosten gerekend vanaf de vestigingsplaats van CC. 7. Voor opdrachten die m.b.t. de uitvoering buiten
de provincie Zuid-Holland plaatsvinden, worden reiskosten gerekend van € 0,20 per km vanaf de
vestigingsplaats van CC.


Artikel 7. Uitvoering van de overeenkomst
1. CC zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed
vakmanschap uitvoeren. De overeengekomen termijnen zijn niet fataal en een enkele overschrijding van een
genoemde termijn brengt CC niet in verzuim.
2. CC stelt de wijze van uitvoering van de overeenkomst vast, voor zover tussen partijen niet schriftelijk
anders is overeengekomen.
3. Indien Klant de levering van bepaalde materialen en/of de uitvoering van bepaalde onderdelen van het werk
aan zich heeft voorbehouden, is Klant aansprakelijk voor niet tijdige aanvoer of niet tijdige uitvoering
daarvan.
4. Indien de aanvang of de voortgang van het werk wordt vertraagd door factoren waarvoor Klant
verantwoordelijk is, dienen de daaruit voor CC voortvloeiende schade door Klant te worden vergoed.
5. Indien door CC of door CC ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden
verricht op de locatie van Klant of een door Klant aangewezen locatie, draagt Klant kosteloos zorg voor de
door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten. Klant draagt jegens CC in ieder geval zorg
voor:
– beschikbaarheid en bereikbaarheid van het terrein en/of gebouw waarin of
waarop het werk moet worden uitgevoerd;
– voldoende gelegenheid voor aanvoer, opslag en/of afvoer van materialen en
hulpmiddelen van en naar het werk;
– aansluitmogelijkheden voor elektrische machines, verlichting, verwarming, gas en water;
– verwijderen van obstakels die de uitvoering van de werkzaamheden beïnvloeden;
– een schoon werkterrein waarop of waarin werkzaamheden worden uitgevoerd;
– afdoende veiligheidsmaatregelen bij werkzaamheden aan het werk;
– schaftruimten en sanitaire voorzieningen;
– voldoende gratis parkeervoorzieningen (eventuele parkeer- en andere kosten zijn voor rekening van
Klant);
– het vooraf schoon en stofvrij maken van de vloeren en wanden en vrij maken van goederen en spullen
zodat CC bij aankomst op de locatie direct kan starten met het werk;
– het op kamertemperatuur hebben en houden van de werklocatie;
– het vooraf afdekken van trappen e.d. op de locatie.
7. De benodigde elektriciteit, gas, licht, water en dergelijke zijn voor rekening van Klant.
8. Als CC op locatie tot de conclusie komt dat Klant zich niet aan het voorgaande heeft gehouden, dan is
Klant een vergoeding van € 300,- verschuldigd per dag dat er niet gewerkt kan worden. Hiernaast zal de
termijn van het project langer duren waarvoor CC niet verantwoordelijk is.


Artikel 8. Levering
1. Levering van eventuele zaken geschiedt op de wijze zoals overeengekomen. Op verzoek van Klant kunnen
zaken speciaal verzonden worden. De kosten die hiermee gemoeid zijn komen voor rekening van Klant.
2. Levertijden worden bij benadering opgegeven.
3. Tenzij uitdrukkelijk iets anders is overeengekomen zijn leveringstermijnen naar beste weten vastgesteld en
zullen zoveel mogelijk in acht worden genomen. De overeengekomen leveringstermijnen zijn niet fataal.


Artikel 9. Wijziging van de overeenkomst
1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat voor een behoorlijke uitvoering
van de overeenkomst het noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen en/of aan te
vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
2. Indien partijen de overeenkomst wijzigen en/of aanvullen, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering
daardoor worden beïnvloed.
3. Indien een vaste prijs is overeengekomen, zal CC daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling
van de overeenkomst een overschrijding van de vaste prijs tot gevolg heeft.


Artikel 10. Reclames, garanties en overige
1. Klant is gehouden het opgeleverde werk, c.q. het geleverde op het moment van oplevering te onderzoeken.
Daarbij behoort Klant te onderzoeken of kwaliteit en kwantiteit van het uitgevoerde werk overeenstemt met
hetgeen is overeengekomen.
2. De opneming c.q. het onderzoek vindt plaats door Klant in aanwezigheid van CC en strekt ertoe te
constateren of CC aan zijn verplichtingen heeft voldaan.
3. Eventuele zichtbare tekorten behoren binnen 3 werkdagen na oplevering c.q. levering schriftelijk aan CC te
worden gemeld. Niet zichtbare tekorten behoren binnen 8 werkdagen na ontdekking schriftelijk aan CC te
worden gemeld.
4. CC dient in staat te worden gesteld ingediende reclames te controleren.
5. Indien tijdig wordt gereclameerd en indien de reclames naar het oordeel van CC juist zijn, zal CC de
gebreken binnen redelijke termijn herstellen. Klant blijft echter verplicht tot betaling van het uitgevoerde
werk en de gekochte zaken zonder enig recht op verrekening.
6. Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol is, zal
CC slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van het hiernavolgende onder “Aansprakelijkheid”
bepaalde.
7. Indien niet tijdig wordt gereclameerd of indien geen opneming heeft plaatsgevonden en Klant het door CC
aangelegde, uitgevoerde, gebouwde of geleverde in gebruik heeft genomen, wordt het werk geacht
deugdelijk te zijn opgeleverd.
8. Reclames over facturen dienen eveneens schriftelijk te worden ingediend en wel binnen 3 dagen na de
factuurdatum.
9. Na het verstrijken van voormelde termijnen wordt Klant geacht de prestatie respectievelijk de factuur te
hebben goedgekeurd.
10. Buiten het in dit artikel genoemde recht om te reclameren vallen gebreken, die optreden in dan wel geheel of
gedeeltelijk het gevolg zijn van ondeskundig althans niet normaal gebruik; montage/installatie of reparatie
door derden; specificaties ter zake van materialen, constructie, etc.
11. Specifiek voor pu-gietvloeren en beton-cire wordt binnen normale omstandigheden een garantie verstrekt
van 2 jaar na oplevering op het loslaten van het product. Voor eventuele beschadigingen en scheuren wordt
geen enkele garantie verstrekt. Ten aanzien van beton-cire kan de kleur afwijken van de gekozen kleur
bijvoorbeeld door de mate van lichtinval.
12. Bij het dichtzetten van sleuven en egaliseren wordt 2 jaar garantie verstrekt vanaf oplevering op loslaten
van het product. Er wordt geen enkele garantie verstrekt voor eventuele scheuren e.d. aangezien dat niet te
maken heeft met het verrichte werk van CC (maar door de ondergrond).
13. Indien de muur in slechte staat verkeert, dan is het mogelijk dat er vuil of andere zaken vanaf komen op de
vloer. Hiervoor accepteert CC geen enkele aansprakelijkheid.
14. Voor de wanden geldt dat m.b.t. beton-cire smeren enorm belangrijk is dat de ondergrond zo glad mogelijk
is aangezien het product maar 2mm is. De wanden zo strak en glad mogelijk te zijn voorafgaand aan de
opdracht. CC is hiervoor niet verantwoordelijk. Ook hier geldt 2 jaar garantie op het loslaten van het
project, maar CC verstrekt geen enkele garantie met betrekking op scheuren of beschadigingen. Daarvoor is
CC nimmer aansprakelijk.


Artikel 11. Opschorting en ontbinding
1. Indien Klant op enige wijze in de nakoming van de overeenkomst toerekenbaar tekortschiet, is hij daarvoor
reeds in gebreke, zonder dat daarvoor enige ingebrekestelling vereist is. Onverminderd het bepaalde in het
Burgerlijk Wetboek heeft CC in geval van een toerekenbare tekortkoming van Klant het recht de
overeenkomst op te schorten, deze geheel, of ten dele zonder gerechtelijke tussenkomst als ontbonden te
beschouwen.
2. Onverlet het in deze voorwaarden bepaalde kan CC in de volgende gevallen de overeenkomst eenzijdig en
buitengerechtelijk ontbinden zonder dat CC schadeplichtig wordt: in het geval Klant zijn bedrijfsuitoefening staakt, een aanvraag tot surséance van betaling indient, in staat van faillissement wordt verklaard, zijn
eigendommen in beslag worden genomen dan wel er andere beperkende maatregelen zijn genomen, zijn
bedrijf in liquidatie is getreden of door een derde wordt overgenomen.
3. Klant is slechts gerechtigd tot ontbinding in de bij deze voorwaarden geregelde gevallen en uitsluitend,
nadat hij eerst CC schriftelijk in gebreke heeft gesteld en een redelijke termijn heeft gegund om alsnog zijn
verplichtingen na te komen dan wel tekortkomingen te herstellen.


Artikel 12 Overmacht
1. CC is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg
van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld of opzet aan de zijde van CC en noch krachtens de wet,
een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
2. Onder overmacht wordt verstaan naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle
van buiten komende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop CC geen invloed kan uitoefenen, doch
waardoor CC niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van CC, brand,
diefstal, ziekte van haar personeel, beperkingen vanuit overheidswege, oorlogen, epidemieën, ongevallen,
verkeersopstoppingen, slechte weersomstandigheden en stagnatie in de leveringen door toeleveranciers van
CC worden daaronder begrepen.
3. CC heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming
verhindert, intreedt nadat CC zijn verbintenis had moeten nakomen.
4. CC kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten.
Indien deze periode langer duurt dan twee maanden, is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te
ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
5. Voor zoveel CC ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de
overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen en aan het nagekomen respectievelijk na te komen
gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is CC gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen
gedeelte separaat te factureren.


Artikel 13. Aansprakelijkheid
1. Eventuele aansprakelijkheid voor CC met betrekking tot directe schade, voortvloeiend uit of verband
houdend met de overeenkomst, is in alle gevallen beperkt tot hetgeen de verzekeraar van CC ter zake mocht
uitkeren. Indien de verzekeraar in enig geval niet tot uitkering overgaat of de schade niet door de
verzekering wordt gedekt, is de totale aansprakelijkheid van CC beperkt tot het bedrag van de aan CC
verschuldigde vergoeding per gebeurtenis met een maximum van € 2.500,-. Een reeks van samenhangende
gebeurtenissen geldt als één gebeurtenis.
2. CC sluit uitdrukkelijk alle indirecte schade, zoals gevolgschade, bedrijfsschade en gederfde winst, volledig
uit. Voor dergelijke schade is CC nimmer aansprakelijk.
3. De beperking van aansprakelijkheid van CC is niet van toepassing in het geval CC (de met de leiding
belaste personen) opzettelijk dan wel bewust roekeloos heeft gehandeld.
4. CC is nimmer aansprakelijk voor schade veroorzaakt door onderschikten en hulppersonen, ook niet als vast
komt te staan dat sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van de ondergeschikte of
hulppersoon; schade aan zaken welke zich bevinden in de nabijheid van de geleverde zaak, noch schade die
door of tijdens de montage/installatie van de geleverde zaken wordt toegebracht aan zaken waaraan wordt
gewerkt.
5. CC is nimmer aansprakelijk voor schade die het gevolg is van onjuiste of onvolledige informatie dan wel
een handelen of nalaten van of namens Klant.
6. Een vordering tot vergoeding van schade, moet binnen 3 werkdagen na het ontdekken daarvan schriftelijk
aan CC worden gemeld, bij gebreke waarvan het recht op schadevergoeding vervalt.
7. Klant vrijwaart CC tegen alle aanspraken van derden welke direct of indirect, middellijk of onmiddellijk op
enige wijze met de overeenkomst samenhangen.
8. CC is verder nimmer aansprakelijk voor eventuele schades, beschadigingen, lekkages e.d. die niet
veroorzaakt zijn door het werk van CC, maar vanwege andere oorzaken zoals de ondergrond, vuile muren,
werkzaamheden van anderen/derden en dergelijke.


Artikel 14. Intellectuele eigendom
1. De aan Klant verstrekte afbeeldingen, tekeningen, teksten, ontwerpen en alle overige documentatie blijven
te allen tijde eigendom van CC en mogen niet, zonder uitdrukkelijke voorafgaande schriftelijke
toestemming van CC geheel of gedeeltelijk worden verveelvoudigd, en/of openbaar gemaakt op welke wijze
dan ook en niet worden afgegeven aan derden. De in dit lid genoemde documentatie mag alleen gebruikt
worden voor het in de overeenkomst vermelde doel.
2. CC is niet aansprakelijk voor aanspraken en/of vorderingen van derden jegens schending van intellectuele
eigendomsrechten in verband met door CC geleverde zaken, indien hij de rechten geschonden mocht hebben
door gebruik te maken van gegevens, geschriften of voorwerpen, die aan CC door of vanwege Klant zijn
verstrekt. Klant vrijwaart CC voor de bedoelde aanspraken.


Artikel 15. Eigendomsvoorbehoud
1. De eigendom van alle door CC geleverde zaken blijft bij CC zolang Contractant de vorderingen van CC uit
hoofde van deze of gelijksoortige overeenkomsten niet volledig heeft voldaan en zolang Klant de
vorderingen van CC wegens tekortschieten in de nakoming van zodanige verbintenissen niet volledig
heeft voldaan, daaronder begrepen vorderingen ter zake van boetes, rente en kosten.


Artikel 16. Betaling
1. Voor zover schriftelijk niet anders is overeengekomen, dient de betaling te geschieden binnen 14 dagen na
datum van de factuur, zonder enige korting of beroep op schuldvergelijking of verrekening. Bij
overschrijding van de betalingstermijn is Klant van rechtswege in verzuim zonder dat daarvoor een
ingebrekestelling is vereist en is de Klant de wettelijke handelsrente verschuldigd.
Artikel 17. Geschillen/toepasselijk recht
1. Op alle aanbiedingen, offertes en overeenkomsten gesloten door CC en alle rechtsverhoudingen en al
hetgeen dat hieruit mocht voortvloeien, is Nederlands recht van toepassing.
2. Geschillen tussen CC en Klant verbandhoudende met, dan wel voortvloeiende uit deze overeenkomst of de
uitvoering daarvan, zullen bij uitsluiting worden berecht door de bevoegde rechter te Utrecht onverminderd
de bevoegdheid van CC om de zaak aanhangig te maken bij de rechter van de woon- of vestigingsplaats
van Klant.